تبلیغات
نظامی,علمی - اف 18 سوپرهورنت 2
دوشنبه 24 بهمن 1390

اف 18 سوپرهورنت 2

   نوشته شده توسط: سیدمحمد امام جمعه    نوع مطلب :نیروی هوایی جهان ،

سامانه های آویونیك سوپر هورنت
قسمتهای آویونیك جنگنده سوپر هورنت تا 90 درصد با هورنت های C و D یكسان است. نمایشگرهای رنگی سوپر هورنت، لمسی هستند. نمایشگر بزرگ در وسط، یك رسانه چندكاره است؛ ضمن اینكه یك نمایشگر پیشرفته جهت نشان دادن میزان سوخت موجود نیز در كابین تعبیه شده است.
 
سوپر هورنت از سیستم دیجیتال كنترل «پرواز با سیم» چهاركاناله بهره می برد و به هنگام وارد آمدن برخی آسیبها به بدنه در میدان نبرد، وظیفه تصحیح پرواز را نیز انجام می دهد. نور درون كابین و همچنین نمایشگرها و سوئیچ های سوپر هورنت به نحوی طراحی شده اند كه خلبانان قادر می شوند از دوربین های دید در شب بدون نگرانی از انعكاس نامطلوب و كوركننده نورهای كابین، بهره ببرند.
 

یکی از بهینه سازی های انجام شده در کابین سوپر هورنت، نصب سامانه سخنگو و هدفیاب (JHMCS) در داخل کلاه خلبانی می باشد که نخستین بار به تاریخ 18 می 2007 بر روی سوپر هورنت های اسکادران VFA-213 نصب گردید. این سامانه كه در گونه F بر روی هر دو کابین قرار می‏گیرد، چندین نیاز و آگاهی همچون هدفگیری درست و بجای موشك گرمایاب سایدوایندر AIM-9X در زاویه كاملن بسته را بدون نیاز به گردش جنگنده حول محور عرضی به سمت هدف، به خدمه گوشزد می نماید. به هنگام عملیاتهای شبانه، تصاویر بدست از سامانه های FLIR و IRST، بر روی نمایشگر JHMCS كه درون كلاه خلبانی قرار دارد، پدیدار می شود كه البته در چنین عملیاتهایی، بهره گیری از دوربین دید در شب به همراه سامانه JHMCS یك نیاز كلیدی جهت موفقیت عملیات است. یكپارچگی این سامانه با موشك سایدوایندر AIM-9X كه دارای جستجوگر كانونی و سیستم تغییر بردار رانش در قسمت راكت می باشد، از این گونه سایدوایندر، یك جنگ افزار بسیار كارآمد برای نبردهای نزدیك هوایی یا داگفایت ساخته است. سامانه JHMCS این امكان را برای خلبان سوپر هورنت فراهم می سازد تا بدون نیاز به گردش، تنها با چرخاندن كلاه خلبانیش، تا 80 درجه نسبت به محل دماغه هواپیما، موشك را به سمت هدف شلیك نماید. سوپر هورنت همچنین دارای سامانه ای موسوم به SHARP یا Share Reconnaissance Pod می باشد كه سیستمی است بسیار با كیفیت و دیجیتال جهت انجام شناسایی هوایی در روز و شب و تمامی شرایط آب و هوایی.
رادار پیشرفته AN APG_79
سوپر هورنت از راداری بهره می گیرد كه دارای كمترین میزان آشكارسازی امواج راداری در بین تمامی جنگنده های حال حاضر جهان است كه این میزان از رادار اف-22 و اف-35 نیز كمتر ارزیابی می شود! این امواج باعث افزایش سطح مقطع راداری جنگنده می شوند. این در حالیست كه سوپر هورنت همانند اف-22 اساسا یك جنگنده استیلث نیست ولی سطح مقطع راداری آن از نمای روبرو به میزان فراوانی از جنگنده های نسل پیشین كوچكتر است.
پوشش روی رادار APG-79، بر خلاف سایر جنگنده ها به جای اینكه به سمت راست باز شود، به سمت جلو می لغزد و این طراحی به دلیل محدودیت فضا بر روی عرشه ناوهای هواپیمابر است.
 
سه رادار پیشرفته هوایی ویژه كار در تمام شرایط آب و هوایی APG-65 ، APG-73 و APG-79 توسط شرکت هیوز ایرکرافت جهت نصب بر روی جنگنده های هورنت و سوپر هورنت طراحی و ساخته شده اند؛ البته رادار تازه وارد APG-79، گونه AESA یا اسكن الكترونیكی فازی آرایه ای رادار APG-73 می باشد. امروزه APG-79، رادار اصلی سوپر هورنت به شمار می رود و APG-73 تنها در شمار اندكی از سوپر هورنت های ابتدایی یافت می شود. هر سه رادار در فركانس I band كه همان 8 تا 12 گیگاهرتز است كار می كنند و از نوع پالس – داپلر می باشند. برای این رادارها جهت عملیات هوا به هوا، ضمن وجود توانمندی دید پایین – شلیك پایین، چندین حالت جستجو، رهگیری و شناسایی نیز پیش بینی شده است.
حالتهای هوا به زمین رادار APG-79 به شرح زیر هستند:
1- استفاده از پرتوافكنی داپلر برای شناسایی اجسامی با لبه های تیز (همچون ساختمانها)
2- نقشه یابی بر اساس كنارهم گذاری الگوهای یافت شده
3- نقشه یابی مصنوعی از سطح زمین
4- جستجو برای اجسام متحرك و ثابت روی سطح دریا
رادار APG-79 توانمندی رهگیری و نظارت مداوم اهداف هوایی را دارد و این ویژگی به دلیل استفاده از آنتن هایی با تكنولوژی solid-state بدست آمده است. این توانایی باعث اعتماد بیشتر و كاهش فراوان هزینه های نگهداری آن نسبت به رادارهای قدیمی می شود.
 

كابین عقب و جلو در سوپر هورنت F، ضمن اینكه هدفهای كاملا گوناگون زمینی را زیرنظر دارند، مراقب جنگنده های دشمن نیز هستند.
 
رادار اسکن الکترونیکی APG-79 چندین برتری بسیار مهم و بی همتا به سوپر هورنت می بخشد. به وسیلهء این رادار، خدمه سوپر هورنت قادر می شوند به راحتی همزمان با اهداف هوایی و زمینی درگیر شوند. این رادار، کیفیت بسیار بالایی را با نقشه سازی سطح زمین برای اهداف بسیار دوردست در اختیار می گذارد. همچنین به راحتی اهداف بسیار کوچک را نیز شناسایی می‏کند؛ اهدافی همچون موشکهای شلیک شده. این رادار، اهداف هوایی را در فاصله هایی بسیار دورتر از برد موشکهایی همچون آمرام شناسایی می‏کند.

رادار APG-79 با تمامی جنگ افزارهای موجود برای اف-18 هورنت سازگاری كامل دارد، ضمن اینكه توانایی شلیك موشك مدرن آمرام نیز در آن پیش بینی شده و قادر است همزمان چندین موشك آمرام را به سمت هدفهای گوناگون كه در پهنای افق و در ارتفاعهای بالا و پایین پراكنده شده اند، هدایت كند. آزمونهای رسمی رادار APG-79 كه اصطلاحن OPEVAL (برگرفته شده از واژه های Operation Evaluation) در دسامبر 2006 كامل گشته و تا پایان ژانویه 2007، شمار 28 جنگنده سوپر هورنت با این رادار تجهیز شدند. برخی از این رادارها اشكالات نرم افزاری داشتند كه تا پایان سال مالی 2007، همگی برطرف گشتند. تا پایان جولای 2008، كمپانی رایتئون، 100 دستگاه رادار APG-79 را به نیروی دریایی ایالات متحده تحویل داد و در سوم ژوئن 2008، نیروی دریایی، نخستین هواپیمای جنگ الكترونیك سوپر هورنت به نام EA-18G Growler با رادار APG-79 را دریافت نمود. نیروی دریایی ایالات متحده قصد دارد تا 400 دستگاه از این رادار را دریافت كند
.
ATFLIR یا AN\ASQ_228
Advanced Targeting Forward Looking Infra Red
سامانه هدفیابی مادون قرمز بسیار پیشرفته ATFLIR كه نام رسمی آن AN/ASQ-228 می باشد، یكی از عوامل برتری سوپر هورنت به جنگنده های همرده اش ارزیابی می گردد. این سامانه حسگر الكترواپتیكال و سامانه هدفگیری لیزری سوپر هورنت می باشد.

ATFLIR (حسگر جلونگر پیشرفته) در زیر جنگنده F\A 18C Hornet
 
تصویری كه از رهگیری یك بمب افكن B-2 به وسیله سامانه ATFLIR با دوربین الكترواپیتكال ثبت شده است!

سیستمهای دفاع الکترونیک در سوپر هورنت
Integrated Defensive Countermeasures

سامانه های دفاعی سوپر هورنت به صورت یکپارچه درون مجموعه ای كه IDECM نامیده می شوند، قرار گرفته اند. این مجموعه شامل سیستمهای زیر می باشد:
*سیستم ضدعمل الكترونیك ALE-47
*فریبنده رادیویی بسیار پیشرفته ALE_55 برای از كار انداختن فرستنده رادار دشمن و خارج ساختن جنگنده از قفل راداری
*گیرنده اخطار راداری AN/ALR-67(V)3
*پیش اخطار و محافظ كننده در برابر پارازیت به نام ALQ-165 ASPJ
*هشدارگر مادون قرمز و ماورای بنفش نزدیک شدن موشک موسوم به MAWS
*پارازیت انداز AN/ALQ-214

سوپر هورنت به نقش تانكر
بر خلاف هورنت، کمپانی مک دانل داگلاس سوپر هورنت را به نحوی طراحی کرده است که بتواند نقش یک تانکر سوخترسان (ARS) را بازی کند. بدین ترتیب با بازنشست شدن هواپیماهای قدیمی S-3B Viking و KA-6D که با انجام برخی دگرگونیها، نقش تانکر را در نیروی دریایی داشتند، سوپر هورنت جای آنها را به راحتی پر می نماید. مخزن میانی تا 330 گالن آمریکایی (1200 لیتر) سوخت را به وسیله لوله خرطومی شکل انتقال می دهد. در کنار مخزن میانی، چهار مخزن خارجی هریک به ظرفیت 480 گالن آمریکایی (1800 لیتر) و مخازن داخلی جمعن به وزن 29000 پاوند (13000 کیلوگرم) کل سوخت سوپر هورنت تانکر را شامل می شوند.
 

سوپر هورنت ها به زودی به سامانه رهگیری هوایی بر اساس پرتوهای فرو سرخ یا IRST مجهز خواهند شد كه اساسا سامانه ای پسیو یا بدون آشكارسازی است، به وسیلهء حسگرهای دوربرد خود، پرتوهای موج بلند فرو سرخ را شناسایی می كند. این سامانه به شكل یك سنسور در قسمت جلویی مخزن سوخت میانی بدنه نصب خواهد شد و انتظار می رود زودتر از سال 2013 عملیاتی نشود. به تاریخ 19 می 2009 كمپانی لاكهید مارتین اعلام كرد كه برای ساخت این سنسور توسط بوئینگ برگزیده شده است.

سنسور فرو سرخ (IRST) در قسمت جلویی تانك سوخت میانی سوپر هورنت به خوبی مشخص است.
برخی از عملیاتهای قابل انجام توسط سوپر هورنت عبارتند از:
* بمباران ضربتی در شب یا روز به وسیله جنگ افزارهای بسیار دقیق هدایت شونده
* انجام عملیات ضد پدافند هوایی
* اسكورت جنگنده ها
* پشتیبانی نزدیك هوایی (CAS)
* شكستن پدافند هوایی دشمن روی زمین (SEAD)
* انجام عملیات ضربتی روی دریا
* انجام عملیات شناسایی – جاسوسی
* انجام عملیات پیش آگاهی از خطرات هوایی (FAC)
* انجام عملیات سوخترسانی به سایر جنگنده ها
* پرتاب محموله از طریق جایگاه موسوم به PDU-5
 
سوپر هورنت در جنگ
بر خلاف بسیاری از جنگنده های امروزی كه هیچگاه امكان شركت در كارزار واقعی را بدست نیاورده اند و شاید هم هیچگاه بدست نیاورند، سوپر هورنت این فرصت را برای حضور در جنگ داشته و بدین ترتیب كاستی های آن در چنین موقعیتهایی آشكار و برطرف شده اند. نخستین یگان از جنگنده های سوپر هورنت كه در جنگ شركت جستند، اسكادران VFA-115 بود كه در ششم نوامبر 2002 دو جنگنده بمب افكن سوپر هورنت E از این یگان در پاسخ به واكنش دشمن، در یك عملیات ضربتی در منطقه پرواز ممنوع در جنوب عراق وارد كارزار شدند. آنها دو جنگ افزار هوا به زمین را به سمت مركز فرماندهی پدافند هوایی در الكوت و یك ساختمان در پایگاه الطلیل شلیك نمودند. با انجام این عملیات، نخستین بار این امكان فراهم شد تا بمب 2000 پوندی هدایت شونده ماهواره ای JDAM توسط سوپر هورنت پرتاب گردد.

در جریان عملیات آزادسازی عراق در سال 2003، اسكادرانهای VFA-14، VFA-41 و VFA-115 به وسیله جنگنده های سوپر هورنت، عملیاتهای پشتیبانی نزدیك هوایی (CAS)، شكستن پدافند هوایی عراق (SEAD)، پیش آگاهی (FAC) و سوختگیری هوایی انجام دادند. در هشتم سپتامبر 2006، جنگنده های سوپر هورنت اسكادران VFA-211 با استفاده از بمبهای هدایت لیزری GBU-12 و GBU-38 به مقرهای گروهك تروریستی طالبان در غرب و شمال غرب قندهار حمله كردند. این نخستین ماموریت جنگی اسكادران یاد شده به شمار می آمد. در بین سالهای 2006 تا 2007، جنگنده های سوپر هورنت اسكادران VFA-103 ناو هواپیمابر دوایت آیزنهاور، در چندین ماموریت جنگی بر فراز عراق و سومالی شركت جستند. همزمان اسكادرانهای VFA-131 و VFA-83 شمار 140 بمب هدایت شونده بسیار دقیق بر روی 70 هدف پرتاب نمودند.
تا اكتبر 2008، نیروی دریایی ایالات متحده شمار 367 فروند جنگنده سوپر هورنت را در خدمت داشت. همچنین با انجام برخی بهینه سازیها، عمر خدمتی سوپر هورنت در نیروی دریایی ایالات متحده به 10000 ساعت رسیده است كه در برابر عمر 2400 ساعتی MiG-29K در نیروی دریایی روسیه، بسیار قابل توجه و ارزشمند می نماید. در 14 می 2010 بوئینگ اعلام كرد كه پنتاگون قصد دارد 66 فروند سوپر هورنت و 58 فروند گونه جنگ الكترونیك آن یعنی EA-18G را خریداری نماید. با حساب آخرین سفارش نیروی دریایی، تا چهار سال آینده، شمار سوپر هورنت ها به 515 فروند و شمار گونه EA-18G به 114 فروند خواهد رسید.
استرالیا كه یكی از مشتریان جهانی اف-35 بود، با طولانی شدن زمان ورود به خدمت این جنگنده، تصمیم گرفت 24 فروند جنگنده سوپر هورنت از سری Block I را تا زمان آماده شدن اف-35 ها به خدمت گیرد و جایگزین بمب افكن های قدیمی اف-111 خود نماید. اما این خرید در استرالیا باعث بحث و جدلهای فراوانی در بین نظامیان ارشد و سناتورهای استرالیا گردید. آنها استدلال می كردند پرداخت هزینه بسیار گزاف 6 میلیارد دلار (دلار استرالیا) برای خرید 24 جنگنده در نقش مقطعی تا زمان آماده شدن اف-35 منطقی نیست و اصولا بمب افكن های اف-111 می توانستند تا سال 2020 همچنان در خدمت باقی بمانند؛ ضمن آنكه اف-111 بمب افكن های بسیار توانمندی بودند و برد عملیاتی قابل توجهی نیز داشتند.
ویژگیهای سوپر هورنت
تعداد خدمه: در گونه E یك نفر و در گونه F دو نفر
طول: 18.31 متر
گستردگی بالها: 13.62 متر
ارتفاع:4.88 متر
مساحت بالها: 46.45 متر مربع
وزن خالی: 13900 كیلوگرم
وزن بارگذاری شده: 21320 كیلوگرم
بیشترین وزن قابل برخاست: 29900 كیلوگرم
پیشرانه: دو دستگاه موتور توربوفن F414-GE-400 ساخت جنرال الكتریك
كشش خشك: 14000 پاوند فیت = 62.3 كیلونیوتن برای هر موتور
كشش با پس سوز: 22000 پاوند فیت = 97.9 كیلونیوتن برای هر موتور
میزان سوخت ذخیره شده داخلی: 6530 كیلوگرم برای گونه E و 6145 كیلوگرم برای گونه F
میزان سوخت خارجی: 5 مخزن 480 گالنی = 16380 پاوند = 7430 كیلوگرم
قیمت: ۵۲میلیون دلار


توانمندی
بیشترین سرعت: 1.8 ماخ = 1190 مایل بر ساعت = 1900 كیلومتر بر ساعت در ارتفاع 40000 فوتی (12190 متر)
برد پروازی: 1275 ناتیكال مایل = 2346 كیلومتر با دارا بودن تنها دو موشك سایدوایندر در نوك بالها
شعاع پروازی جنگی: 390 ناتیكال مایل = 449 مایل = 722 كیلومتر
برد عبوری: 1800 ناتیكال مایل = 2070 مایل = 3330 كیلومتر
سقف پرواز خدمتی: 50000 فوت = 15000 متر
میزان بارگذاری بالها: 453 كیلوگرم برای هر متر مربع
نسبت كشش به وزن: 0.93
حد تحمل شتاب گرانش: g 7.6


جنگ افزارها:
یك دستگاه مسلسل 20 م م از گونه M61 Vulcan با 578 تیر فشنگ
دارای 11 جایگاه سخت جهت آویز انواع جنگ افزار: 2 در نوك بالها، 6 در زیر بالها و 3 در زیر بدنه برای 8050 كیلوگرم بار
موشكهای هوا به هوا: سایدوایندر، آمرام و اسپارو
موشكهای هوا به زمین: ماوریك، SLAM-ER، موشك ضدرادار HARM، بمب بالدار هدایت شونده JSOW و موشك ضدكشتی هارپون


بمبها:
بمب هدایت شونده ماهواره ای JDAM
بمب هدایت هدایت لیزری Paveway
انواع بمبهای سری MK 80
بمب خوشه‌ای CBU-87، CBU-78 Gator، CBU-97 و MK 20 Rockeye II
 
جنگنده سوپر هورنت F با ادوات شناسایی و عكسبرداری، دستمایه فیلم دیدنی پشت خطوط دشمن گردید. در جریان این فیلم، خدمه یك سوپر هورنت، مامور انجام عملیات شناسایی بر فراز یوگوسلاوی در جریان نسل كشی صربها در بوسنی و هرزگوین می گردند. پس از برخاست از عرشه ناو هواپیمابر، خلبان با دریافت علائمی مبنی بر وجود سامانه های پدافند هوایی موشكی صربها، اندكی از مسیر اصلی پروازی خود خارج می شود و از سامانه های و ادوات جنگی صربها كه حضورشان در آن منطقه غیرقانونی است عكسبرداری می نماید اما به هنگام بازگشت، هدف یك موشك SA-9 صربها قرار می گیرد؛ خلبان و كمك هر دو اجكت می كنند و در كوههای منطقه مخفی می شوند. تیم جستجوی صربها، خلبان را دستگیر كرده و درجا وی را می كشد. كمك خلبان در جریان تعقیب و گریز در كوهها و جنگلها، متوجه كشتار گسترده مردم توسط صربها می گردد و سرانجام توسط تیم نجات نیروی دریایی ایالات متحده در حالی كه موفق شده حافظه مربوط به داده های عملیات شناسایی را با خود به همراه بیاورد، نجات داده می شود.

generic for cialis
دوشنبه 22 مرداد 1397 08:54 ب.ظ

Really lots of awesome tips!
cialis prezzo di mercato cialis 5 mg buy tadalafilo cialis italia gratis order a sample of cialis order cialis from india cialis 20mg generic cialis in vietnam cialis prices cialis for sale south africa
Cialis 20 mg
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 07:55 ق.ظ

You've made the point!
cialis sans ordonnance canada discount drugs cialis only here cialis pills we choice free trial of cialis the best site cialis tablets cialis en 24 hora only now cialis for sale in us trusted tabled cialis softabs we choice cialis pfizer india how does cialis work
Cialis online
جمعه 7 اردیبهشت 1397 10:17 ب.ظ

Nicely put. Thanks a lot.
low cost cialis 20mg cialis daily reviews dose size of cialis venta cialis en espaa cialis 100mg suppliers cialis australian price cialis generico online buy online cialis 5mg click here to buy cialis we choice free trial of cialis
Low cost viagra 20mg
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 01:32 ب.ظ

Kudos, A lot of content!

uk viagra prices getting viagra uk getting viagra buy viagra overnight cheap sildenafil tablets buy viagra onlines where can you buy viagra uk how can i buy viagra without seeing a doctor viagra buy online uk buy generic viagra australia
Buy cialis online
شنبه 4 فروردین 1397 04:02 ق.ظ

Great advice. Thank you!
buy cialis uk no prescription achat cialis en europe warnings for cialis cialis 100mg suppliers cialis generic cialis daily new zealand acheter du cialis a geneve canadian cialis we choice cialis uk cialis lilly tadalafi
Buy cialis
دوشنبه 28 اسفند 1396 09:25 ق.ظ

Kudos! Numerous info.

generic cialis at the pharmacy free cialis prix cialis once a da we like it cialis price cialis billig tarif cialis france cialis for sale in europa enter site natural cialis rezeptfrei cialis apotheke cuanto cuesta cialis yaho
What is the tendon at the back of your ankle?
جمعه 10 شهریور 1396 01:10 ب.ظ
Yes! Finally someone writes about How did the Achilles tendon get it's name?.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر